Після вторгнення москви в Україну у 2022 році Європейський Союз (ЄС), який раніше купував до третини свого палива в росії, запровадив санкції та припинив купувати російську нафту
Однак він надав трьом державам-членам – Угорщині, Словаччині та Чехії – звільнення від санкцій через їхню залежність від російської нафти та обмежені альтернативи.
Таким чином, росія продовжувала доставляти близько 300 000 барелів на день (б/д) нафти, що дорівнює приблизно 0,3% світових поставок, до Східної Європи через південну частину Дружби.
Німеччина та Польща, які раніше отримували нафту через північну гілку «Дружби», припинили закупівлі московської нафти в 2023 році, і з тих пір росія перенаправила більшу частину цих обсягів в Азію.
Китай став найбільшим покупцем нафти в Росії, отримуючи близько 2,14 млн барелів на добу різними шляхами.
“Транснефть” і “Укртранснафта” мають транзитну угоду про постачання через “Дружбу”. Інші російські компанії, зокрема «Лукойл», не беруть участі в угоді, хоча «Укртранснафта» має інформацію про те, хто постачає трубу.
Протягом останнього року експорт через «Дружбу» неодноразово припинявся через складні відносини між постачальниками, трубопровідними компаніями та покупцями. У 2022 році поставки ненадовго припинилися після того, як через санкції «Транснефть» не змогла сплачувати транзитні збори.
Українські санкції
Приватна нафтова компанія «Лукойл» забезпечує близько 50% нафти, що транспортується південною «Дружбою». Серед інших постачальників – російська державна «Татнефть» (TATN.MM), Газпром нафта (SIBN.MM), приватна Русснефть (RNFT.MM) та малі виробники.
У червні 2024 року Україна ввела санкції проти “Лукойлу”, унеможлививши поставки через “Дружбу”.
Україна надала мало інформації про нові санкції і не повідомила, чому вони спрямовані саме на Лукойл, а не на інші російські компанії.
Альтернатива постачання нафти до Угорщини
Угорщина та Словаччина не мають виходу до моря, що обмежує їхній доступ до альтернативних поставок нафти.
Проте Угорщина може імпортувати нафту з порту Омішаль у Хорватії. З квітня MOL імпортує близько 500 000 метричних тонн нафти на місяць (120 000 барелів на добу) через Хорватію.
Словаччина може імпортувати нафту лише через трубопровід, з’єднаний з Угорщиною, який недостатньо великий, щоб компенсувати втрату російської нафти.
За даними Slovnaft, у 2023 році словацький нафтопереробний завод Slovnaft, що належить MOL, переробив близько 30% неросійської нафти, що є найвищою часткою.
Чехія може імпортувати нафту через Трансальпійський (TAL) нафтопровід, що з’єднує італійський порт Трієст з нафтопроводом IKL в німецькому Інгольштадті. У наступному році сподіваються повністю перейти на неросійські поставки.
Україна також залежить від Угорщини та Словаччини в енергетичному плані. Вони відправляють до Києва паливо та електроенергію, які часто виробляються з російських ресурсів.
Цього тижня міністр закордонних справ Угорщини заявив, що країна забезпечила 42% імпорту електроенергії в Україну в червні.