Дні, коли Індія купувала дешеву російську нафту, можуть закінчитися.

Дні, коли Індія купувала дешеву російську нафту, можуть закінчитися.

Дні, коли Індія купувала дешеву російську нафту, можуть закінчитися.

За словами аналітиків, широкі санкції США проти російських енергетичних компаній і операторів суден, які транспортують нафту, ускладнять спроби Індії продовжити імпорт дешевої російської нафти та можуть підштовхнути інфляцію в третій за величиною економіці Азії.

Країну може очікувати потенційний нафтовий шок, сказав Боб Макнеллі, президент Rapidan Energy Group.

«Індія більше постраждає від санкцій, ніж Китай, оскільки Індія імпортує набагато більшу кількість нафти з Росії, ніж Китай», — сказав він CNBC.

Минулої п’ятниці Міністерство фінансів США оголосило про санкції проти двох російських нафтовидобувних компаній, а також 183 суден, які в основному є нафтовими танкерами, які перевозили барелі російської сирої нафти. Зараз танкерам, які перебувають під санкціями США, як і раніше дозволено розвантажувати сиру нафту до 12 березня.

За даними уряду, південноазіатська країна імпортувала значні 88% своїх потреб у нафті в період з квітня по листопад 2024 року, що незначно змінилося порівняно з роком раніше. Близько 40% цього імпорту надійшло з Росії, свідчать дані торгової розвідки Kpler.

Згідно з даними Kpler, зі 183 танкерів, які нещодавно потрапили під санкції, 75 з них транспортували російську нафту до Індії в минулому. Лише минулого року 183 танкери, які потрапили під санкції, перевезли близько 687 мільйонів барелів сирої нафти, з яких 30% було доставлено до Індії.

«Більшість цих барелів пішли на індійські нафтопереробні заводи, і, отже, вплив, ймовірно, буде найбільшим там», — сказав старший стратег з сировинних товарів BNP Paribas Альдо Спаньє в аналітичній записці після санкцій.

Нові санкції США були глибшими та ширшими, ніж передбачали ринки, і очікується, що збої посиляться, додав Спаньєр.

Міністерство нафти та природного газу Індії не відповіло на запит CNBC про коментарі.

Санкції також застосовуються в той час, коли зростання споживання нафти в Індії, за прогнозами, перевершить зростання споживання нафти в Китаї в 2025 році, на який припадає 25% загального зростання споживання нафти у світі.

Згідно з прогнозами Управління енергетичної інформації США, збільшення попиту на транспортне паливо та паливо для домашнього приготування спонукатиме до цьогорічного зростання на 330 000 барелів на день — найбільше серед інших країн.

За останніми даними EIA, у 2023 році Індія споживала 5,3 мільйона барелів на день. Очікується, що минулого року це споживання збільшиться на 220 000 барелів на день.

Індія не завжди настільки залежала від російської нафти.

Ще в 2021 році російська нафта становила лише 12% обсягів імпорту нафти в Індію. До 2024 року ця частка зросла до 37,6%, сказав CNBC Мую Сю, старший нафтовий аналітик Kpler.

Каталізатором збільшення імпорту нафти стала війна в Україні, яка спонукала деякі країни Заходу запровадити санкції проти Росії та скоротити закупівлі російської нафти. Оскільки ціни на російську нафту впали, Індія змогла дешево отримати поставки від компаній, які не потрапили під санкції.

Згідно з останніми даними S&P Global, опублікованими в листопаді минулого року, знижка російської сирої нафти Urals до світового стандарту Brent становила в середньому близько 12 доларів за барель із серпня по жовтень минулого року. У 2024 році російська нафта Urals також була дешевшою на 4 долари за барель порівняно з нафтою з Іраку, одного з основних джерел імпорту сирої нафти в Індію, показали дані Kpler.

«Якби Індія повністю дотримувалася санкцій США, ми могли б спостерігати різке зниження надходжень російської сирої нафти в лютому та потенційно в березні», — додав Сюй.

Збої в поставках до Індії можуть досягати 500 000 барелів на день, повідомив старший аналітик Rystad Energy Віктор Курилов по електронній пошті.

Більше немає дешевих альтернатив?

Незважаючи на те, що наслідки зрештою можуть бути пом’якшені, оскільки постраждалі імпортери намагатимуться шукати альтернативних постачальників на Близькому Сході, деякі спостерігачі за галуззю кажуть, що для полегшення може знадобитися від кількох тижнів до місяців.

Навіть тоді ціна на нафту з цих альтернативних джерел буде не такою дешевою. Світовий орієнтир на нафту Brent нещодавно піднявся до п’ятимісячного максимуму приблизно до 80 доларів за барель після оголошення санкцій після року зниження через надлишок пропозиції та слабкий попит.

Згідно з даними Kpler, ціни на близькосхідну нафту, яка є однією з альтернатив Індії, також зросли цього тижня.

«Залежно від того, наскільки швидко Росія вирішить свої логістичні проблеми та наскільки Індія та Китай будуть співпрацювати з санкціями, ціни на нафту можуть підскочити протягом кількох тижнів», — сказав Сюй з Kpler.

Крім того, з наближенням інавгурації Дональда Трампа світові пропозиції дешевої іранської нафти також стикаються з ризиком посилення санкцій. Відповідно до звіту EIA, опублікованого минулого року, у 2023 році на Іран припадало 4% світового видобутку нафти.

«Це [також] трохи подвійний удар для ключового імпортера [Індії], оскільки Іран, ймовірно, зіткнеться з новим тиском санкцій з новою адміністрацією Трампа», — сказала CNBC Хеліма Крофт, голова глобальної товарної стратегії в RBC Capital Markets.

Якщо нові санкції поєднуються з потенційним обмеженням на іранську нафту, ціни на Brent можуть зрости ще вище до 90 доларів за барель, пише Goldman Sachs у записці, опублікованій після оголошення санкцій.

Болюча точка індійської економіки

Індійська економіка «значно вразлива» до коливань цін на нафту, встановила дослідницька робота, опублікована в 2023 році. Внутрішні роздрібні ціни на бензин і дизельне пальне зросли «як ракети» у відповідь на зростання цін на сиру нафту, заявили в дослідницькій статті Абдхут Дегері, доцент економіки Технологічного інституту Веллора, і М. Рамачандран з факультету економіки Університету Пондічеррі.

Аналіз, проведений Резервним банком Індії в 2019 році, показав, що кожні 10 доларів США за барель зростання цін на нафту можуть призвести до зростання загальної інфляції на 0,4%.

«Високі ціни на нафту, якщо їх передадуть споживачам, можуть ще більше вдарити по їхній купівельній спроможності в той час, коли зростання доходів і ВВП уповільнилося», — Дхірадж Нім, економіст ANZ.

Однак слабкий споживчий попит може стримувати виробників від перекладу тягаря витрат на споживачів, а це означає, що замість цього він може зменшити прибутки компаній, додав Нім. Хоча, якщо уряд вирішить взяти на себе додаткові витрати, це напружить його фінанси.

Китай та Індія не тільки повинні будуть платити більше за нафту, яку вони споживають, але й за те, щоб доставити її до своїх берегів, оскільки тарифи на нафтові танкери також зросли, сказав Енді Ліпоу, президент енергетичної консультаційної компанії Lipow Oil Associates.

У поєднанні зі зміцненням долара США та ослабленням рупії вплив на економіку Індії буде посиленим, сказав Ліпоу.

Індійська рупія нещодавно впала до рекордно низького рівня в результаті тиску з боку сильного долара та продажів іноземними портфельними інвесторами.

У країні не чужі протести через високі ціни на пальне. У 2018 році масові протести по всій країні проти рекордно високих цін на бензин і дизельне пальне призвели до закриття підприємств і шкіл у кількох регіонах.

+1
0
+1
0
+1
0
+1
0
+1
0

Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *